İletişim:

Yorum yok İslami kültürde Abraha

İslami kültürde

Ebrehe Fil suresi ile ilgili efsanevi anlatımların kahramanlarından biridir. Bu anlatımlara göre; “Ebrehe Yemen’de, Habeşistan Krallığına bağlı hırıstiyan bir vali idi ve Arapların her sene hac amacıyla Mekke'ye gitmelerini istemiyordu. San'ada büyük bir kilise yaptırdı ve ismini 'Kuleys' koydu.

Ebrehe Habeş Kralı'na halkın hac için ancak 'Kuleys'i ziyaret edebileceklerini; Mekke'ye gidenlere izin vermeyeceğini yazarak O’nun da desteğini aldı.

Ebrehe'nin haccı engelleme niyeti Yemen'li Arapları öfkelendirdi. Rivayete göre Nukayl isminde bir yerli, Kuleys’e girerek kimsenin olmadığı bir zamanda içeriyi harabeye çevirdi, kirletti ve kayıplara karıştı. Ebrehe ağır bir hakarete uğramıştı.

Olayın üzerine bir de kilisenin yanması eklenince vali intikam almaya karar verdi;

Kâbe’yi yıkmak ve enkazı fillerle Yemen'e taşımak için dörtbin Fil ve üçyüzbin Habeşliden oluşan ordusu ile harekete geçti.
M.S.3 yy da Güney Arabistan


Mekke çevresine kadar gelen öncüler Mekkelilerin koyun ve develerini alıp konaklama yerleri olan Taif’e kaçırdılar. Ebrehe Mekke emiri olan Abdulmuttalibin pazarlık tekliflerini de geri çevirdi.

Ordu Mekke üzerine yürümeye hazırlanırken gökyüzü Ebabil kuşları ile doldu, gagaları ve ayaklarında taşıdıkları taşlar ile Ebrehe ordusunu taş yağmuruna tuttular.

İstilacı ordu bozguna uğradı. Etleri lime lime dökülerek ölüyorlardı. Kalanlar Ebrehe de içlerinde olduğu halde perişan bir vaziyette Yemen'e doğru kaçtılar.”

Dönemin bilgilerinin metodolojik verilerden yoksun, efsanevi unsurlar eklenerek aktarılan sözlü anlatımlardan ibaret olması olayın doğrulanmasını imkânsız hale getirmektedir. Verilen rakamların abartıları da ayrıca dikkate değerdir. Yemen gibi kurak bir bölge fillerin yaşamasına uygun olmadığı gibi, ancak imparatorluk savaşlarında kullanılabilecek 4000 fil ve 300.000 asker rakamları da nesnel gerçeklere de aykırıdır. Olayın olası açıklaması eğer gerçekse birkaç yüz veya birkaç bin kişiden oluşan bir ordunun, kırlangıçların yoğun olduğu bir vahada konaklaması, sonra da korku veya kum fırtınası gibi doğal nedenlerle geri dönmesi olmalıdır.

İlgili Yazılar

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder